• +31 (0) 615455091
  • info@praktijkdewitteos.nl

Acupunctuur

Wat is acupunctuur?

Bij acupunctuur of ‘Zhen Jiu’ (letterlijk: ‘prikken’, van naaldjes en ‘branden’, van kruiden) worden dunne naaldjes op acupunctuurpunten in het lichaam geprikt. Deze methode bestaat al meer dan 2500 jaar. Sinds de bronstijd worden metalen naalden gebruikt. Voor die tijd gebruikte men vermoedelijk naalden van botsplinters of steen. Tegenwoordig worden dunne, steriele roestvrijstalen naaldjes gebruikt. Door de manier waarop het naaldje wordt aangebracht beïnvloedt de therapeut de Qi van die meridiaan, waardoor de Qi in het lichaam wordt gereguleerd en er:

• een betere doorstroom van Qi of energie ontstaat
  • een energieblokkade verdwijnt
  • de hoeveelheid energie toeneemt of verplaatst wordt naar een gebied dat te weinig heeft
  • de kwaliteit van de energie verbetert

Tijdens de behandeling gaat de Qi in uw lichaam weer stromen. Dit merkt u aan een licht tintelend of juist een zwaar gevoel rondom de naaldjes. Soms straalt het gevoel (tijdelijk) uit langs de meridiaan. Acupunctuur helpt bij veel klachten. Het grote voordeel van acupunctuur is dat het bijna geen bijwerkingen heeft. En omdat bij een acupunctuur behandeling uw gehele energiehuishouding verbetert, zult u zich snel fitter en gezonder voelen. Acupunctuur heeft ook een preventieve werking. Het heeft een positieve invloed op het welbevinden van de mens. Het vergroot de natuurlijke weerstand, het verhoogt de pijngrens en het stimuleert de levenslust.

Acupunctuur behandelt vijf factoren die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Het zorgt voor verbeterde zuurstof circulatie in het lichaam, verbetert de bloed circulatie en heeft een positieve invloed op de gezondheid van de bloedvaten, organen en het zenuwstelsel. Acupunctuur stimuleert het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

Wat kan acupunctuur voor u betekenen?

Acupunctuur wordt effectief ingezet bij vele klachten. Langdurige klachten, waarvoor de westerse reguliere geneeskunde geen oplossing kan vinden, zijn vaak wel te verhelpen of verminderen met behulp van acupunctuur. Enkele voorbeelden: (chronische) vermoeidheid, depressie, burn-out, overspannenheid, RSI, hoofdpijn en migraine, rugpijn, gewrichtspijn, spierpijn, fibromyalgie, slapeloosheid, ongewenste kinderloosheid, eetstoornissen, zware overgangsklachten en darmklachten.

De World Health Organization (WHO) is de autoriteit voor gezondheid van de Verenigde Naties en overzag in het samenstellen van een lijst van aandoeningen die door het gebruik van acupunctuur goed behandeld kunnen worden. De WHO is leidinggevend als het bijvoorbeeld gaat om wereldwijde gezondheidsaangelegenheden. In 2003 verscheen een uitgebreid rapport, waarin de effectiviteit van acupunctuur wordt erkend. Deze lijst bevat meer dan 100 ziekten, symptomen en aandoeningen waarvoor acupunctuur een bewezen effectieve behandeling is. Bekijk hier de lijst van WHO.

Ben je benieuwd wat acupunctuur voor jou kan betekenen? Maak hier een afspraak voor een intakegesprek.